Recensie Zebra zebra van NTjong en BonteHond

18/10/2013

‘Ze zijn zo mooi, met die wimpers als vlinders’, roept de één; ‘Dat is een probleem’, constateert een ander. Als er op een dag ineens zebra’s verschijnen in een dorpje waar tot nu toe alle dagen hetzelfde waren, reageert iedereen anders. De verlegen Monsieur Jacques (Joris Erwich) durft ineens zijn liefde voor de eigenaardige Hélène (Roos Hoogland) te tonen; Madame de Pompadour (Eva Zwart) betoont zich in het openbaar nogal afkerig van de ‘vreemdedingen’, maar hoopt heimelijk dat een van de zebra’s haar meeneemt.
Zebra zebra is de eerste voorstelling van NTjong, de jeugdtheatertak van het Nationale Toneel. Regisseur Noël Fischer liet zich inspireren door Rhinoceros van Ionesco en maakte een voorstelling die grotendeels in beeld wordt verteld. De vormgeving en de kostuums vormen dan ook het absolute hoogtepunt.
Marianne Burgers maakte een volledig zwart-wit decor dat de belofte van een levend stripverhaal meer dan waar maakt. Op een tafel vooraan worden kanten stofjes, een handtasje en vele andere frutsels op fantasievolle wijze gecombineerd. De live projecties daarvan toveren het witte achterdoek om in de aanblik van de straat, een woeste autorit en nog vele andere taferelen. Karikaturaal verschijnen en verdwijnen de vijf acteurs in deze verrassende beelden. Hun struise, op Franse leest geschoeide kostuums (eveneens in zwart-wit) werden ontworpen door Carly Everaert en geven het geheel een absurdistische en romantische sfeer. Vormgeving en kostuums verpakken op deze manier het ernstige thema van ‘omgaan met verandering en vreemden’ in een wonderschone en geestige sensatie.