Operakids

gepubliceerd in: 
NRC
gepubliceerd op: 
09/02/2012

‘Carmen’, antwoordt Sam (10) op de vraag welk lied hij het liefste zingt. Hij hoeft er geen seconde over na te denken: ‘Je hebt de melodie meteen te pakken en het klinkt gewoon lekker.’ Zijn vriendinnetje Daniek (10) kiest voor Bist du bei mir van Johan Sebastiaan Bach. ‘Omdat het zo verdrietig is’, verduidelijkt ze. Sam en Daniek zingen samen met ruim vijftien kinderen in het nieuwe gezelschap Operakids Amsterdam.
Iedere vrijdagmiddag wordt er gerepeteerd onder de bezielende leiding van Jan Maarten Koeman. Deze vrolijke ‘pensionado’ heeft in zijn leven al menig kinderopera-koor geleid, o.a. bij De Nederlandse Opera. Koeman: ‘In de loop der jaren heb ik gemerkt dat kinderen net als volwassenen snel uitgekeken raken op goedkope en makkelijke liedjes. Ze willen een uitdaging. Het fenomeen ‘kinderopera’ is in Nederland een ondergeschoven kindje, maar veel moderne en klassieke componisten hebben speciaal voor kinderen schitterende opera’s geschreven.’ Met Operakids hoopt hij een wervelend koor van wel 40 of 50 kinderen op te bouwen waarmee hij de komende jaren professionele producties kan gaan maken. Volgend seizoen staat Little Sweep van Benjamin Britten op het programma, de komende maanden zal er hard gerepeteerd worden aan Cinderella van Peter Maxwell Davies.
Vandaag is een bijzondere repetitie want Jan Bouws (jarenlang verbonden als intendant aan De Nederlandse Opera) komt langs. Hij zal over een paar maanden – als de muziek is ingestudeerd - de regie van de opera verzorgen. ‘Cinderella is gebaseerd op het sprookje Assepoester, maar het is gemoderniseerd’, legt hij de kinderen uit. Hij vertelt dat Cinderella een au-pair is die op drie krengen van meiden moet passen. En in plaats van een suikerzoete toverfee zal een groep katten Cinderella helpen om op het bal van de prins te komen. ‘Geheel in de Engelse kerstpantomime-traditie zullen de drie lelijke zussen gespeeld worden door jongens met de baard in de keel’, vervolgt Bouws. De jongens, die tot dan toe ademloos hebben zitten luisteren, beginnen onmiddellijk opgewonden te fluisteren. Sam is nog te jong, maar hij hoopt dat hij wordt uitgekozen om één van de commandanten uit het leger van de prins te mogen spelen.
En dan wordt er gezongen. Met engelachtig geluid brengt het koortje - dat pas een ruime maand bestaat- het ene na het andere beroemde muziekstuk uit de geschiedenis over het voetlicht. Tussen Frosty the snowman en Bist du bei mir door geeft theaterdocent Rik Adema theateropdrachten. Want in een opera moet er tijdens het zingen ook worden geacteerd en dat is niet eenvoudig, zoals blijkt uit de afsluitende opdracht: het openingslied van Cinderella. Als Rik ze vraagt om de trein waarover wordt gezongen uit te beelden, stoomt er binnen no time een waanzinnige locomotief door het lokaal. Maar al gauw roept Jan Maarten van achter de piano: ‘Blijven zingen! Ik hoor niks meer!’ Regisseur Jan ziet het wel zitten: ‘Er is niks zo leuk als opera maken en deze kinderen hebben talent én ongelooflijk veel zin. Wat wil je nog meer?’

Info op operakidsamsterdam.com